0 Läs mer >>
Back at it again. De senaste dagarna har varit ganska fullbokade. Har varit i skolan och när jag inte har haft föreläsningar har jag pluggat. Vet knappt vad jag pluggar på och böjrar redan tröttna på att ha alla kurser samtidigt. Det är mycket bättre så som vi har det i Jönkis, med en kurs i taget. Blandar ihop kurserna och det börjar kännas som gymnasiet igen, fast svårare.

Förutom plugg har jag haft lite kul också. I måndags spenderade vi dagen på Prater, som är Wiens nöjespark. Om jag inte minns fel så är det Europas äldsta. Den är supermysig men det är ganska dyrt. Dock gratis inträde, så ett mysigt ställe att spendera en solig måndag på. Tisdag och onsdag fick bli pluggdagar. Idag spenderade jag större delen av dagen i skolan. Men på eftermiddagen hade vi en picknick och satt ute i en park till klockan 9. Nej, jag skojar inte. Vädret är amazing. Vi har haft 22 grader idag och nu på kvällen har det varit runt 17 grader. Det är såååå skönt.

See you soon.

Prater
Okej, jag tog bilden på grund av tussilagona (stavning?) men man ser dem knappt. Ett vårtecken i alla fall.

Äntligen vår

0 Läs mer >>
Idag har jag inte gjort många knop. Lyckades hitta en butik som hade öppet så att jag kunde köpa lite mat i alla fall. Har tvättat och suttit med bilderna från resan. Har inte ork till något så lär bli en lugn kväll inne, lite film och lite choklad.

Känner verkligen tröttheten efter den här resan. Trotts att den har varit fantastisk på så många sätt så är det skönt att vara tillbaka på sitt eget rum, i sin egen säng. Känns sjukt att jag har prickat av 4 städer på 2 månader. Dessutom 4 städer som jag länge har velat åka till. Jag är så glad att jag får chansen att göra sånt här. Den här terminen kommer jag minnas i resten av mitt liv.

Men nu ska jag fortsätta att vara trött och försöka hålla mig vaken några timmar till. Ha det fint tills vi hörs igen.

Post resetrötthet

0 Läs mer >>
Dag 7 av vår resa spenderades med att njuta av att promenera i Old Town. Vi såg det judiska kvarteret och det danasande huset. Det blev inte mycket turistande på grund av det dåliga vädret. Men vi promenerade en del och åt gott ännu en gång. På kvällen åt vi burgare (ännu en gång) som var fantastiska. Ännu en kväll drack vi också cocktails.

Sista dagen hann vi med en del då vi inte åkte hem förrän på kvällen. På morgonen tog vi en promenad till farmers market och åt frukost där. Sen promenerade vi till Old town square för att senare promenera upp till en park som låg på höjden. Senare promenerade vi ner igen och tog en kopp kaffe på ett supertrevligt fik. Efter det tog vi oss ut en bit utanför stadskärnan för att äta en lätt lunch. Bästa stället för brunch-liknande mat. Runt 4 lämnade vi av Pauline på busstationen och sen tog vi oss till tågstationen. Klockan 7 lämnade vi Prag och klockan 11 var vi framme i Wien.

Vackra byggnader ett stenkast från vårt hostel
Judiska kvarteret
Old town
The dancing building
Tramsade runt
Bra burgare med bra öl
Farmers market
Påväg upp till höjden
Utsikt från höjden
Det började blir vår i Prag
Utsikten från stället vi åt på i parken
Kändes skönt att komma tillbaka till Wien efter en veckas resande.

Prag pt. 2

0 Läs mer >>
Den 23e mars åkte vi från Berlin runt lunch och var framme i Prag klockan 5. Då mötte vi upp Pauline på busstationen och tog oss till vårt hostel. Ännu en gång hade vi supertur med vårt hostel. Vi tog oss till Paladium för att hitta lite mat och senare på kvällen drack vi cocktails. Gick och la oss i tid så att vi skulle orka med att turista dagen efter.

Dag 6 spenderades med att turista runt i Prag, vi såg nästan allt som vi hade bestämt att se. Mycket tack vare att Martjan har två kompisar som bor i Prag, Juliette och Zoë. Första dagen var det bara Juliette som var vår turistguide och det var så skönt. Hon visade oss runt i denna fantastiska stad. På kvällen gick vi till en italiensk resturang och åt billigt som bara den, Efter det drog vi till en cocktailbar och dansade. Superdag.

Vårt hostel, privsärt och superbra läge
Det finns alltid plats för cocktails
Old town
Old town square
Astronomitornet
Stadsteatern
Påskmarknad vid Mustek
Glass med nutella i någon donutsmakande strut.Typisk grej att äta i Prag.
Karlsbron
John Lennon wall
Slottet
Prags domkyrka
Utsikt över Prag
Vi hittade lite sjuk konst
Operahuset (tror jag)
Italienskt på kvällen

Prag pt. 1

0 Läs mer >>
Dag 3 spenderades också med en massa turistande. Såg det vi inte sett tidigare och de saker som låg lite utanför statskärnan. Först tog vi oss till Alexanderplatz för att därifrån ta oss till East side gallery, vilket var väldigt intreessant. Har alltid velat se Berlinmuren och det var väldigt fint att se all streetart. Från East side gallery tog vi oss till Temeplhof, som är en övergiven flygplats som nu fungerar som en gigantisk park. Dock var vädret inte superbra så det var ganska tomt. Efter det åkte vi till Potsdamer Platz och Sonycentre för att senare åka till hostelet. På kvällen gick vi ut och åt och sen besökte vi Riksdagen.

Dag 4 åt vi frukost först och sen promenerade vi runt lite. Jag och Martjan släppte av Emma vid S-bahnstationen eftersom att hon skulle flyga tillbaka till Wien. Efter det åkte vi till KaDeWe och Kurfürstendamm för att kolla in shoppingutbudet. Det var super. På kvällen åt vi och sen promenerade vi till Brandenburger Tor för att visa vår respekt för offren och annhöriga efter terrordåden i Bryssel. Tyvärr hann vi aldrig se när Brandenburger Tor var upplyst i Belgiens flagga.

Fernseherturm
Alexanderplatz, tyvärr var större delen under ombygnad
East side gallery - Berlinmuren
Vår gata
KaDeWe - Kaufhaus des Westens
En mysig bakgata vid Museum Insel
Visade vår respekt för offren och annhöriga efter terrordåden i Bryssel

Berlin pt. 2

0 Läs mer >>

Vi började med buss till Bratislava flygplats där vi senare flög till Berlin. Landade klockan 6 på kvällen och var framme på vårt hostel först klockan halv 8. Vi checkade in och sen gick vi och åt. Efter maten tog vi en promenad runt i vårt område, vilket var typ innerstaden i Berlin, och myste av att vara i en fantastisk stad. Vi avslutade kvällen med en öl på en bar och sen gick vi och lade oss runt 1-tiden.

Dag 2 började tidigt med frukost på ett mysigt bageri. Sen promenerade vi runt och gjorde en himla massa turistigt, åt gott och försökte gömma oss från regnet. Vi hann med supermycket och gick nog ett par mil. Från vårt Hostel hade vi gångavstånd till alla saker vi såg första dagen, kan inte påpeka nog hur bra läge vårt hostel hade. På kvällen gick vi till ett ställe som heter Peter Pan. Ett superställe om ni gillar bra burgare och cocktails.

Flygplatsen i Bratislava
Martjan & Emma redo för att flyga till Berlin
Vårt hostel, Generator Berlin Mitte
Ampelmann
Brandenburger Tor
Sovjetiska monumentet
Riksdagshuset
Minnesmonument för de romer som dog/mördades i koncentrationsläger och under WW2
Minnesmonumentet för de judar som dog/mördades i koncentrationsläger och under WW2
Koncerthaus
Museum insel

Berliner Dom
Peter Pan. Bästa stället för burgare och cocktails
Brandenburger Tor by night

Berlin pt. 1

0 Läs mer >>
En dokumentär. 103 minuter. 103 minuter av känslostormar utan dess like. Jag har aldrig kännt så mycket för en dokumentär som jag gjorde för denna. Det växlade mellan tårar, förtvivlan och att jag skakade av ilska. Den handlar om kvinnor (mestadels) som går på college i USA och har blivit utsatta för våldtäkt. Som om inte våldtäkt vore nog så har dessa kvinnor dessutom blivit illa behandlade av skolornas ledning, de har blivit anklagade för att ljuga, de har blivit ombedda att vara tysta, de har behövt se sina förövare på campusområdet osv. Dessa kvinnor har blivit ombedda att hålla tyst. Varför undrar ni kanske? För att inte förstöra skolans rykte, för att inte skolan ska bli av med sina donatorer. Japp, det är på riktigt.

I den här dokumentären visas klart och tydligt att en människas (kvinnas) är mindre värt än skolans rykte. Ja, jag skrev liv. Även om hon inte dör av en våldtäkt så är det något som har förstört hennes liv. Hon kommer aldrig vara den samma igen, hon kommer kanske aldrig kunna lita på en man igen, hon kommer troligtvis alltid ha svårt får intimitet och må mer eller mindre psykiskt dåligt resten av sitt liv. Som om inte våldtäkten vore nog så skuldbelägger vissa skolor offret. Många av dessa kvinnor fick frågorna; Vad hade du på dig?; Hur mycket hade du druckit?; Sa du nej tillräkligt tydligt?. Som om det spelar någon som helst roll. Dessa kvinnor, jag, mina systrar, mina tjejkompisar, vem som helst ska kunna springa naken nerför gatan utan att någon ska ta sig rätten att röra vid en.

Jag blev så berörd av denna dokumentär. Den satte sig djupt. Men det värsta är att känslan som är starkast är inte rädslan för att bli våldtagen, utan rädslan av att ingen ska tro på mig i efterhand om det skulle hända. Det är klart att jag absolut inte någonsin vill bli våldtagen, det vill ingen. Men jag är mer rädd för vad som skulle komma efteråt. Att få de där frågorna. Vad hade du på dig? Sa du nej tillräkligt tydlig?, det ska inte spela någon roll. Jag vill inte bli skuldbelagd när jag inte har gjort något. Sluta lägg skulden på offret. Det är ingen som frågar någon som har blivit misshandlad vad de hade på sig, om de sa att de inte ville tillräkligt högt.

Vad jag försöker säga är att våldtäktsoffer måste tas på lika stort allvar som vilket brottsoffer som helst annars. Dessa brott måste vara av samma vikt som andra brott. Det är lika viktigt att lösa ett våldtäktsfall som ett mordfall. Det är lika viktigt att en som blivit våldtagen blir tagen på allvar och får hjälp. Våldtäktsoffer ska inte behöva skämmas över något som någon annan utsatt dem för. Det är dags att kämpa, och kämpa så in i helvete. Det är inte okej att offren fortfarande skuldbeläggs. Lär pojkar att inte våldta istället för att lära era flickor att inte gå själva hem på kvällen. Ingen ska behöva bli våldtagen.

The Hunting Ground

0 Läs mer >>
Vaknade upp till värdelösa nyheter. Kent, Sveriges bästa band, lägger ner. Släpper ett sista album, gör en sista turné sen är det finito. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, har alltid kunnat räkna med att de släpper fantastiska album. Sen tonårsben har jag lyssnat på deras musik, gråtit till deras musik, fått styrka från deras musik. Vad ska jag gör nu? Kent är perfektion. De lyckas sätta ord på känslor som inga andra. One of a kind, verkligen. Kent kommer verkligen saknas mig.

Känslan inom mig är mest tomhet. Jag vet att det låter sjukt löjligt, men jag älskar fan kent. Kent har varit en så stor del av mitt liv. Jag har inte så mycket mer att säga. Just nu hade jag velat sitta i en bil, bara köra utan mål och skriksjunga till varenda låt. Men Kent får istället gå på repeat i lurarna i dag. Och får jag inte en biljett till deras turné då vet jag inte vart jag tar vägen. Måste ha en biljett, that's it.

För skiten bara känns

Då som nu för alltid

0 Läs mer >>
Hej. Igår spenderade jag min dag på ett av det mest värdefulla sätt någonsin. Jag åkte med skolan till Mauthausen memorial. Det är ett koncentrationsläger där 100 000-tals människor dog under andra världskriget. Jag är fortfarande tagen av upplevelsen. Jag trodde aldrig att det kunde röra mig på det sättet det gjorde, besöket gav mig sån vilja och styrka att aldrig låta historien upprepa sig.

Vi gick en guidad tur och vår guide var så duktig. Han berättade om koncentrationslägret på ett sätt som gick direkt in i hjärtat. Det värsta var nog att det fortfarande finns människor som förnekar förintelsen, när det finns så tydliga bevis. Överlevande som har berättat, dessa platser som visar på vad som har hänt. Det går inte beskriva upplevelsen av att besöka en plats som denna. Alla borde göra det, alla behöver se och höra om dessa platser.

Mauthausen memorial
Mauthausens fotbollsplan. Här samlades folket och såg SS-soldater spela fotboll mot andra städers fotbollslag. Mittemot planen, i åskådarnas synfält, låg en del av lägret. Baracker som bara var omringade av nätstängsel med taggtråd. Hit flyttades sjuka fångar som var okapabla att arbeta och snart skulle dö. Ibland dog så många att det låg högar med döda kroppar utanför barackerna. Detta såg befolkningen när de kom upp för att kolla på fotboll, det var inget man dolde.
Det första rummet fångarn exponeras för när de kommer till lägren. Här blir de ifråntagna allt, man rakar av dem allt hår på kroppen, de duschas, ges ett nummer istället för sitt namn och man får kläder man kan bära inne på området. Dessa kläder kan komma från människor som dött någon dag tidigare.
De baracker som är kvar på området. Det fanns så många fler under kriget. Byggnaden med skorsstenen var krematoriet och senare gaskammaren.
En sovsal i barackerna. Här kunde 100tals människor bo samtidigt.
Här tvättade man sig, dessa 2 delades av alla som bodde i baracken.
Room of names. Här, i en del av gaskammaren, har man gjort ett minnesmonument för de avlidna. På dessa "bord" står namnen på alla som dog på Mauthausen.
Baksidan av krematoriet och gaskammaren. Här arbetade endast en SS-soldat under kriget. En man som gasade ihjäl så många människor och som också brände alla kroppar av de avlidna.

Mauthausen memorial

0 Läs mer >>
Livsstatus: trött. Jag är trött dygnet runt och känner inte för att hitta på något alls. Jag vet inte om det beror på sömnbristen från Budapestresan eller vad det är. Konstant trött, vem vill vara det när man är här i Wien? I vilket fall så har skolan dragit igång på riktigt för mig. Har haft flertalet bra föreläsningar och många av kurserna är högt över förväntan. I dag har vi Social Media Basics all day long. Började halv 10 och slutar halv 6, kill me please? Det är ganska intressant och jag lär mig en hel del jag inte hade en aning om och som jag kan lova att ni inte har en aning om heller, men det är en alldeles för lång föreläsning för att hålla koncentrationen uppe.

Just nu vill jag bara hem och äta något, krypa ner i sängen och kolla på Parneviks. Varför bir inte min kväll mer spännande undrar ni? För att jag har en likadan föreläsning i morgon också. Det kommer ta död på mig. Och om inte det vore nog så ska jag upp tidigt på lördag för att åka till Mauthausen, ett koncentrationsläger, och vara där hela dagen. Är faktiskt ganska excited över resan till Mauthausen, men inte för tidiga morgonar. Vill aldrig jobba någonstans där jag måste vara på jobbet innan klockan 10.

Dags att återgå till föreläsningen. Miss u bitches.

Someone hand me a gun

0 Läs mer >>
Hej babes. Har haft två lugna dagar. Igår var jag sjukt trött så sov bort större delen av dagen. Idag har jag varit betydligt mer produktiv. Tvättade på förmiddagen, åkte till Martjan och planerade påsklovet och ikväll har jag kollat på flertalet avsnitt av Parneviks. Parneviks är defs nya favoritprogrammet.

På tal om påsklovet. Då drar vi till Berlin i 4 dagar och Prag i 3. Kommer bli super. Än så länge är det bara jag och Martjan som ska till Berlin, men några kanske hänger på i slutändan. Troligtvis är det några som sluter upp i Prag också. Jag är super exalterad. Jag har alltid velat se Berlin och äntligen är det dags. Ahhhh så kul.

Puss och kram.

Berlin

Resa numero 2

0 Läs mer >>
Sorry för kass update. Men har haft finbesök i Wien. I tisdags kväll kom Hanna hit och åkte hem idag på morgonen. Vi har hunnit med en hel del. Festa, promenera till Schönbrunn, prommenera i Stadtpark och shoppa en hel del. Turistat lite, mest promenerat runt. Men det har varit super att ha henne här, kändes nästan som att vara tillbaka i Sverige. Känns trist att hon åkte hem idag, det kommer ta ett tag innan vi ses igen.

Idag hade jag föreläsning tidigt och sen åkte jag ut till Mediamarkt för att fixa en router, så nu har jag äntligen wifi på rummet och slipper ha ethernetkabel in i datorn. Life. Börjar känna mig sjuk, så kvällen lär bjuda på mest ryggläge framför serier.

Hörs när vi hörs.

Schnitzel på Pickwicks
Träffade en kompis vid Schönbrunn
Chillade i solen
Åt froyo på en bakgata i Innerstadt
Karlskirche
Promenerade längs Donau
Hängde i Stadtpark

Hanna was here

0 Läs mer >>
Vi forsatte att turista och gå runt i stan på lördagen. Såg minnesmonumentet från andra världkriget längs Donau. Vi var på en marknadsplats och åt klassisk ungersk mat igen. På kvällen käkade vi fantastiskt god mexikans mat och tog det lugnt. Hoppade över utgång och myste i lägenheten istället.

På söndagen var det dags att packa ihop och checka ut från lägenheten. Redan klockan 10 lämnade v in nycklarna. Det lämnade tid åt att utforska staden lite till. Vi gick till en stor loppis och sen åkte vi till Parlamentsbyggnaden. Turistade runt, åt och sen stressade vi iväg till bussen som lämnade Budapest 14:45. Var hemma klockan 8 och somnade nästan direkt när jag kom hem.

Promenadstråk utmed Donau
Minnesmonument för de judar som blev skjutna ner i Donau under 2a världskriget
Jag & Millie vid Parlamentet
Tunnelbanestationen vid oss. Budapest tunnelbanesystem är europas äldsta.
Loppis/marknad
Parlamentsbyggnaden
Minnesplats för de döda i andra världskriget
Je suis Charlie
Millie, Claire & Jag utanför parlamentet
Jag & Felix chillar

Budapest pt. 3

0 Läs mer >>
Dag två gick vi upp runt 9-tiden för att turista. Vi delade upp gruppen dock, eftersom att alla ville göra olika saker. Jag, Claire, Marcus & Marcus tog oss ut runt 11 och promenerade till Donau, gick upp till utkicksplatsen och vandrade runt en himla massa. Gick och gick och gick. Åt god, indiska mat och på kvällen gick vi till For Sale Pub för att äta klassisk, ungerks mat.

Herosquare
Någon borg/slott
Centraleuropas bästa, indiska resturang
Utsiktsplats
Innergården vid vår lägenhet. Ser ut som något hämtat från italienska landsbygden
Budapest
For Sale Pub

Budapest pt. 2

0 Läs mer >>
Nu kommer en update från vår resa till Budapest. 10 personer i en lägenhet i 4 dagar.

Första dagen bestog till större delen av resa. Vi lämnade Wien 13:25 och kom fram till Budapest 18:15. Då tog vi oss till booking.coms kontor och hämtade ut nyckeln till lägenheten, tog oss till lägenheten och gjorde oss hemmastadda. Sen gick vi för att få i oss lite käk och för att få tag på alkohol. Efter käket drog vi tillbaka till lägenheten och förfestade lite för att senare, efter många om och men, dra till Szimpla Kert. Det är en välkänd "ruin bar" i Budapest och ett måste när man besöker staden. Efter några timmar ute åt vi fylle-gyros för 15 spänn och drog oss hemmåt.

Szimpla Kert
Delar av squadet
Jag & Morgan påväg till Szimpla Kert
Köket in le lägenhet
Väntade på nyckeln till lägenheten