Mauthausen memorial

Hej. Igår spenderade jag min dag på ett av det mest värdefulla sätt någonsin. Jag åkte med skolan till Mauthausen memorial. Det är ett koncentrationsläger där 100 000-tals människor dog under andra världskriget. Jag är fortfarande tagen av upplevelsen. Jag trodde aldrig att det kunde röra mig på det sättet det gjorde, besöket gav mig sån vilja och styrka att aldrig låta historien upprepa sig.
 
Vi gick en guidad tur och vår guide var så duktig. Han berättade om koncentrationslägret på ett sätt som gick direkt in i hjärtat. Det värsta var nog att det fortfarande finns människor som förnekar förintelsen, när det finns så tydliga bevis. Överlevande som har berättat, dessa platser som visar på vad som har hänt. Det går inte beskriva upplevelsen av att besöka en plats som denna. Alla borde göra det, alla behöver se och höra om dessa platser. 
 
Mauthausen memorial
Mauthausens fotbollsplan. Här samlades folket och såg SS-soldater spela fotboll mot andra städers fotbollslag. Mittemot planen, i åskådarnas synfält, låg en del av lägret. Baracker som bara var omringade av nätstängsel med taggtråd. Hit flyttades sjuka fångar som var okapabla att arbeta och snart skulle dö. Ibland dog så många att det låg högar med döda kroppar utanför barackerna. Detta såg befolkningen när de kom upp för att kolla på fotboll, det var inget man dolde. 
Det första rummet fångarn exponeras för när de kommer till lägren. Här blir de ifråntagna allt, man rakar av dem allt hår på kroppen, de duschas, ges ett nummer istället för sitt namn och man får kläder man kan bära inne på området. Dessa kläder kan komma från människor som dött någon dag tidigare. 
De baracker som är kvar på området. Det fanns så många fler under kriget. Byggnaden med skorsstenen var krematoriet och senare gaskammaren.
En sovsal i barackerna. Här kunde 100tals människor bo samtidigt.
Här tvättade man sig, dessa 2 delades av alla som bodde i baracken. 
Room of names. Här, i en del av gaskammaren, har man gjort ett minnesmonument för de avlidna. På dessa "bord" står namnen på alla som dog på Mauthausen. 
Baksidan av krematoriet och gaskammaren. Här arbetade endast en SS-soldat under kriget. En man som gasade ihjäl så många människor och som också brände alla kroppar av de avlidna. 
 

Kommentera här: